«Біздің мақсатымыз – барлық балалардың қарапайым мектептерде оқуы» – Оралдағы инклюзивті білім беру педагогтары

Орал қаласының бес мектебінде– №№ 5, 10, 13, 21, 25 – бірнеше жылдан бері инклюзияны қолдау кабинеттері (ИҚК) жұмыс істейді, онда әртүрлі диагноздары бар балалар айналысады – психо-сөйлеу дамуының кешігуінен бастап орташа және қалыпты дәрежедегі ақыл-ой кемістігіне дейін. Мұнда ерекше балалар оқуды және жазуды үйреніп қана қоймай, қарапайым дағдыларды игереді – қасық ұстауды, күнделікті өмірде өзін ұстауды, басқалармен қарым-қатынас жасауды үйренеді. Бұл балалардың біреуі автобустарда жүре алмады-шудан қорқып, адам көп жерде айқайлай бастады, енді эмоцияларын басқаруды және басқаларға сенуді үйренді. №21 мектептің ИҚК педагогтары олардың жұмысы қалай құрылып жатқандығы және білім беру саласының шенеуніктері арнайы балалар оқуды бітіргеннен кейін кәсіптердің негіздерін игеріп, қоғамға пайда әкелуі үшін не істеу керектігі туралы айтып берді.

Amanat партиясы жанындағы Отбасы істері және халықты әлеуметтік қорғау жөніндегі кеңестің мониторингтік топтары инклюзия кабинеттерінде осы кабинеттердің ерекше қажеттіліктері бар балаларға қаншалықты қолжетімді екенін, педагогтардың оқушылардың оқу сапасы мен жағдайларын жақсарту бойынша қандай сұрақтары мен ұсыныстары бар екенін көру үшін болды.

№21 мектепте инклюзияны қолдау кабинетіне 10 ерекше оқушы – психо-сөйлеу дамуының кешігуі, аутизм, гидроцефалиясы бар балалар барады. ИҚК-не баратын балалардың жасы 6 жастан 15 жасқа дейін. Олардың көпшілігінде мінез-құлық бұзылыстары бар, олар өз әлемінде өмір сүретін сияқты. ИҚК бұл балаларды қоғамға тарту, үйде оқытудан мектептерге ауыстыру үшін құрылған.

— Біздің кабинет 2018 жылы ашылды. Ерекше білім беру қажеттіліктері бар балаларды 10 мұғалім-ассистент оқытады, олар олармен бірге қарапайым мектептегі сабақтарға қатысады. Сонымен қатар, олармен дефектолог, логопед және психолог мамандары жұмыс істейді, – деді №21 мектептің ИҚК әдіскері Гүлзиба Ізғалиева. — Инклюзияны қолдау кабинетіндегі балалар диагнозға байланысты бейімделген бағдарлама бойынша педагогтармен жеке айналысады. Жеке сабақтардан кейін олар өз сабақтарына сабақтарға барады, онда олар сыныптастарының ортасында пәндер бойынша білімдерін көрсетеді.

9-сыныпты бітіргеннен кейін ИҚК-де оқитын ерекше балалар негізгі мектепті бітіргені туралы аттестат алады.

Ерекше балаларда арнайы бағдарлама бар. Олар математиканы, әлемді тануды үйренеді, оқуды үйренеді. Сабақ — 15 минут, тағы 15 минут – өз сыныбымен бірге оқу және қалған 30 минут академиялық сағат-дефектологпен, логопедпен немесе психологпен жұмыс, сондай-ақ қолөнер, тұрмыстық қызмет көрсету сабақтары.

«Болашақ» корпоративтік қайырымдылық қорының «Әрбір бала мектепке лайық» жобасының кураторы, мінез – құлық талдаушысы Екатерина Тәженова №21 мектептегі инклюзияны қолдау кабинеті 2018 жылы Орал әкімдігі мен «Болашақ» қорының қолдауымен ерекше балалардың ата-аналарымен белсенді өзара іс-қимыл жасай отырып, пилоттық жоба аясында ашылғанын айтты.

Мұнда 0-ден 9-сыныпқа дейінгі балалар оқиды, әр бала үшін оның ерекшеліктеріне қарай жеке оқыту бағдарламасы әзірленеді. Мұнда баланың ғана емес, оның отбасының да өмірін жеңілдетеді. ИҚК-дегі жұмыс, ең алдымен, даму ерекшеліктері бар баланың мінез-құлқын түзетуге және оны қоғамдық өмірге бейімдеуге бағытталған.

– Біздің оқушыларымыздың ешқайсысы да сәтсіз емес, ИҚК-де оны тек мұғалімдер ғана емес, сонымен қатар қолөнер, әлеуметтік-тұрмыстық бағдарлау шеберлері де қоршап алады. Баланың сабаққа арналған көптеген жеке сағаттары бар, бұл оның ерекшеліктерін ашуға, әлеуметтенуге, қарым – қатынас дағдыларын дамытуға мүмкіндік береді, — дейді Екатерина Тәженова.

Гүлзиба Ізғалиева 11 жыл тарих пәнінің мұғалімі болып жұмыс істеді. Содан кейін ол инклюзивті білім беруге көшті. Ол мұнда жүректің шақыруымен келгенін ашық айтады. Қайта оқыды. Қиындықтарға тап болды. Бірақ берілмеді.

— Үнемі ойлаймын: «Егер біз болмасақ, кім ерекше балаларға қоғамның бір бөлігі болуға көмектеседі?»Сондықтан мен өз жұмысымды тастамаймын», – дейді Гүлзиба Ізғалиева.

Иә, қиын балалар ИҚК-не келеді. Мұғалімдер оқытудың алғашқы күндерінде ерекше балалар бір минут отыра алмайды, мұғалімдерін тістеп, шымшып, ұрады деп бөліседі. Олардың көпшілігі барлық уақыттарын үйде өткізді, ал мектепке келгеннен кейін олар өздерін жайсыз сезінеді, агрессияға ұшырайды. Олар мектептен қашып кетуі мүмкін немесе бақыланбайтын ашуланшақтықпен киімдерін шешіп тастайды. Мұндай баланы бірден қарапайым сыныпқа апару қиын.

Бірақ ИҚК мұғалімдері-нағыз сиқыршылар. Мұнда олар ерекше балалардың мінез-құлқын үйлестіруді үйренді. Барлық жұмыс сенімге негізделген-ИҚК оқушылары мұғалімдер оларға әрдайым көмектесетінін біледі, олар сізге айтады. Оқу үні әрқашан жұмсақ, агрессия жоқ.

Мұнда алты ай оқығаннан кейін, тіпті ең мазасыз оқушылар мұғалімнің барлық карталарын үстелге қойып, тақырыпты түсіндіре бастағанын шыдамдылықпен күте алады. Содан кейін мұғалімдер-ассистенттер оларды басқа оқушылармен бірге оқу процесіне қатысу үшін қарапайым сыныптарға апарады.

Бір қағида бойынша оқытылады-қанағаттанған, босаңсыған, ынталы. Екатерина Тәженова күлімсіреп, бала тыныштықта болғанда, ол қуанышпен оқитынын айтады.

Ол өз жұмысына құмар. Оқшауланған балалармен жұмыс туралы айтқанда, оның көздері жанып тұрады.

— Бізде жұмыс тек мотивацияға негізделген. Біз әр баланы қалай ынталандыра алатынымызды көреміз және оны оқыту барысында ынталандыруға тырысамыз – бояғыштар, кремдері бар қызықты түтіктер немесе дәмді алма. Біз балаларымыздың әрбір жеңісін өз жеңісіміз ретінде қабылдаймыз. Бізде мүгедектер арбасында жүретін Наилка атты бала бар. Мектеп әкімшілігі бізді қарсы алуға барды-оның сыныбы бірінші қабатқа ауыстырылды, енді ол мұғалім көмекшісімен бірге сыныптастарына сабақ ала алады. Кішкентай қадамдармен бірге үлкен жеңіске жетеміз, — дейді Екатерина Тәженова.

Гүлзиба Ізғалиева ИҚК-дегі барлық дерлік оқыту визуализацияға негізделгенін түсіндіреді. Балаларға оқу материалы негізінен карточкалар, суреттер түрінде беріледі.

Әр бала мұғаліммен жеке кабинетте айналысады-олардың екеуі бар.

Ұжымға үйреніп қалған балалар айналысатын жалпы кабинет бар.

Мұнда олар ерекше балаларды оқуға және жазуға үйретіп қана қоймайды, сонымен қатар қасықты ұстап, заттарын үтіктеуден бастап, қоғамда өзін қалай ұстауға, эмоцияларын басқаруға дейін білім береді. Азық – түлік тренингтері, жыныстық тәрбие, күнделікті өмірде өзін-өзі күту, мектептен үйге автобуспен қалай бару керек, дүкенге қалай бару керек-мұның бәрін сабақта ерекше қажеттіліктері бар балалар өткізеді.

— Мен өзім-ерекше баланың анасымын. Қызым ИҚК – не барған кезде біздің өміріміз 180 градусқа өзгерді, — дейді Екатерина Тәженова. — Біздің балаларымыздың 70% – ы вербалды емес-олар іс жүзінде сөйлеспейді. ИҚК-де біз оларға балама коммуникациялар жүйесін таңдаймыз, олар жест-ишарамен сөйлесуді, эмоцияларын білдіруді, айналасындағыларға олардың қажеттіліктері туралы ақпарат беруді үйренеді. Бұл біздің балаларымызға қоғамның толыққанды мүшесі болуға, адамдармен қарым-қатынас жасауға мүмкіндік береді.

Педагогтар № 21 мектептің ИҚК-нің жұмыста жақсы нәтижелері бар екенін айтады.

Сонымен, оларда 9-сынып түлегі бар, ол аттестат алғаннан кейін қазір қалалық колледждердің бірінде аспазшы болып оқиды. ИҚК-де бірнеше жыл оқығаннан кейін кәдімгі мектепке толығымен ауысқан қыз бар.

— Біздің мақсатымыз-қажетсіз болу. ИҚК-де қажетті білім мен дағдыларды алған балалар бізден қарапайым мектептер мен колледждерге кетуі үшін, — дейді Екатерина Тәженова. – Бірақ, шын мәнінде, 9 – сыныпты бітіргеннен кейін ерекше балалар көбінесе істен шығады-олардың әрі қарай оқуға баратын жері жоқ. Біздің ойымызша, мәселенің шешімі 6-9 ай ішінде интеллектісі бұзылған балалар қарапайым дағдыларды үйрене алатын колледждер базасында қысқа мерзімді курстар ашу болар еді. Онда біздің түлектерімізді көкөністерді кесуге үйретуге болады-қазір супермаркеттерде сатылатын борщқа арналған бланкілер немесе құрылыс қоспаларын сұйылту, тұтқаларды есіктерге бұрау. Біздің тәрбиеленушілер тәртіп сақшылары бола алады-олар өте жанашыр, науқас адамдарға күтім жасай алады. Күніне 2-3 сағат олар бір жерде жұмыс істей алар еді. Бұл көбінесе жұмыс істемейтін ата-аналар үшін үлкен көмек болар еді, өйткені олар өмір бойы ерекше балаларына қамқорлық жасайды.

Қазір № 21 мектепке ерекше білім беру қажеттіліктері бар 47 баланың кезегі тұр, олардың ата-аналары дәл осы жерде оқығанын қалайды.

Мұғалімдер жыл сайын ерекше балалар көбейіп келе жатқанын атап көрсетеді. Бірақ ИҚК алаңы оқушылар контингентін кеңейтуге мүмкіндік бермейді: мұнда 60 шаршы метрлік бір ғана үлкен бөлме және жеке сабақтарға арналған тағы екі шағын кеңсе бар. ИҚК-де жабдықтар жетіспейді, әлеуметтік-тұрмыстық бағдарлау кабинеті Жоқ, онда ерекше балаларды тамақ дайындауға, күнделікті өмірде өздеріне қызмет етуге үйретуге болады. Мұғалімдер импровизацияланған құралдарды пайдаланады және балаларды күнделікті өмірде тәуелсіз болуға үйрету үшін үйден тұрмыстық техниканың бір бөлігін әкеледі – заттарын бүктеп, үтіктеп, жуу.

Барлық ИҚК-нің тағы бір проблемасы-мұғалімдердің жұмысына бюджеттен аз ақша бөлінеді. Бір айда ерекше баланың педагог-тәлімгері балабақша тәрбиешісі ретінде 120-130 мың теңге алады. Бұл ретте мұнда жоғары білімі бар мұғалімдер жұмыс істейді, олар жалпы білім беретін мектептердің педагогтары деңгейінде жалақы алуы тиіс.

ИҚК қаланың басқа мектептерінде пайда болуы үшін не қажет?

Ерекше балалардың кемінде 4 ата-анасы қалалық білім бөліміне барып, ерекше білім беру қажеттіліктері бар балалардың тұрғылықты жері бойынша мектеп қабырғасында ИҚК ашуды сұрайтын өтініш жазуы керек.

Людмила КАЛАШНИКОВА

Помогите нам рассказывать правду

Наши журналисты не боятся добывать правду, чтобы показывать ее вам. В стране, где власти постоянно хотят что-то запретить, в том числе - запретить говорить правду, должны быть издания, которые продолжают заниматься настоящей журналистикой.

Мы хотим зависеть только от вас — тех, кто хочет знать правду, тех, кто не боится быть свободным. Помогите нам рассказать вам правду.

Пожалуйста, поддержите нас своим вкладом в независимую журналистику!

Это просто сделать.

Можете нас поддержать через KASPI GOLD, отправив свою сумму на номер 8 777 761 02 61

x
2025-11-10
Утром1.88 ℃
Днем7.82 ℃
Вечером8.99 ℃
Ночью8.28 ℃
Влажность66 %
ДавлениеhPa 1021
Скорость ветра6.27 м/с
2025-11-11
Утром7.57 ℃
Днем8.4 ℃
Вечером8.8 ℃
Ночью8.23 ℃
Влажность78 %
ДавлениеhPa 1017
Скорость ветра4.26 м/с